Thursday, May 22, 2008

Träffa Mat-Tina lika stort som träffa påven

Jesper vann tv-tävling och fick komma till Tinas program

Jesper Värn lagade löksoppa framför kameran och vann tävlingen "Är du den nya Mat-Tina?".

Skolkökskocken fick komma till tv-köket och laga en egen rätt tillsammans med sin idol.

– Jag hann inte förbereda mig så mycket. Barnen på förskolan där jag jobbar fick välja vad jag skulle tillaga och då tyckte alla att jag skulle göra den japanska kycklingen.

Jag har hört något om att du kom av dig under tv-inspelningen?

– Det var så jätte… stort att träffa Mat-Tina. Jag har försökt förklara för andra, men det går inte riktigt. Det var lika stort för mig att göra det här som det nog är för en katolik att träffa Påven. En liten kock från Stockholm som får vara i en studio i Helsingborg med Tina. Helt plötsligt slog det mig: ”Så här är det”, så vi var tvungna att ta en paus i en minut.

Vad var det för skillnad mellan att filma med Tina jämfört med filmen du själv skickade in till tävlingen?

– Inför min egen film funderade jag rätt mycket på mat, på att det skulle vara enkelt och snyggt. Men det här var ju en helt annan grej. Det var massor med människor som var engagerade i produktionen. Så annorlunda, en helt surrealistisk dag.

Jobbar du fortfarande som skolkock?

– Ja.

Du ska inte satsa på en karriär som tv-kock?

– Njae, jag tror inte det. Det skulle vara jättetrevligt om någon skulle vilja ha se mer. Men jag är mycket mer kock än programledare. Det här har varit en rolig grej, men det är fortfarande för barnen jag jobbar. Det är deras kock jag är.

Har du och Tina utbytt tips med varandra?

– När jag kom fram till Helsingborg spelade de in ett annat program och sen blev det lunch. Så jag fick äta Tinas mat! Det ringde jag och berättade för mamma. Tina och jag pratade hela lunchen om jobbet så vi utbytte erfarenheter.

Har du sett programmet själv?

– Nej, det är premiär för mig ocks

No comments:

 
counter hit xanga